Prodloužili jsme lhůtu vrácení na 60 dní. Nakupte nad 2 300 Kč a dopravu máte ZDARMA. 
MUMDOO. Projekt, který boří stereotypy, podporuje maminky a překvapuje firmy

MUMDOO. Projekt, který boří stereotypy, podporuje maminky a překvapuje firmy

Seberozvoj

O společenském vnímání pracujících maminek, nalezení rovnováhy a projektu MUMDOO se spoluzakladatelkou Lucií.

Za MUMDOO stojí dvě mámy - Kristýna a Lucie, bývalé kolegyně z nadnárodní korporace. Obě cítily, že chtějí být v jeden okamžik nejen v roli mámy, ale také pracovat a využívat svých zkušeností a potenciál, pokud by jim byla poskytnuta časová flexibilita. Proto vzniklo MUMDOO – projekt budující komunitu profesionálek, které jsou na tom podobně a místo, kde si maminky a firmy podávají ruce.

Jak moc bylo náročné získat pro projekt první firmy, pro které to byl nový koncept, a s jakými reakcemi jste se od nich setkávali? 

Na počátku byly hlavně spřátelené firmy od kamarádů a od rodiny. Díky tomu jsme získali upřímný feedback, což bylo bezva. Měli jsme myšlenku, “Pojďte to s námi zkusit, napíšeme vám článek na blog” a naštěstí to s námi firmy našich blízkých chtěly otestovat. Ty, které si to ozkoušely a podpořily nás, to doporučily svým dalším kamarádům a tohle je doteď vlastně velký zdroj současných i nových firem.

Reakce na začátku byly veskrze pozitivní, protože máme transparentní komunikaci o celém procesu. Firma, která se na nás obrátí, zkrátka ví, že pro něj budou pracovat maminky. 

Určitě bylo na začátku dost otázek, například na ověřování maminek a ohledně celého procesu. Čím déle ale fungujeme, tím víc se nám daří ta osvětová část a ukazujeme, proč je lepší jít za námi, než třeba za marketingovou agenturou. Rozdíly jsou mimo jiné v efektivitě, díky svým několikaletým profesním zkušenostem jsou maminky schopné využít každou hodinu projektu na maximum. A oproti velkým marketingovým agenturám je zde i výhoda ceny, protože se nemusí živit velký zastřešující brand. Pro maminky je zase skvělá časová flexibilita. 

Když se podívám na českou společnost, zdá se mi, že se na pracující maminky s malými dětmi pohlíží pořád s nedůvěrou. Setkávají se s přezdívkami jako “krkavčí maminky, matky kariéristky apod.” Co si o tom myslíte vy?

To bohužel podepisuji. Je to tak, mum shaming je tu dost silný. My to vnímáme jako tu největší překážku pro mámy. Komunikaci nestavíme na tom, že by máma měla či neměla pracovat – do téhle roviny se ani nechceme pouštět. Ta myšlenka je, dávat ženám možnosti.

Pokud si chce maminka udržet i jinou identitu než je role maminky, pokud chce zůstat v kontaktu s prací, která ji hodně bavila a nebo má pocit, že by jí pak ujel vlak, tak je to naprosto v pořádku. Na druhou stranu je naprosto ok, když se maminka chce od placené práce odstřihnout a plně se věnovat miminku. Jestli je to to, co udělá maminku šťastnou, mělo by to tak být. Já jsem to takhle úplně neměla. 

První měsíce péče o novorozence, kdy je jeden den jako druhý a mnohdy jsem ani nevěděla, jaké je datum, pro mě byly dost psychicky náročné. Chyběla mi možnost zapojit hlavu i nějak jinak, mít na konci dne pocit nějaké úspěšně odvedené práce.

Necítila jsem, že chci být na 100 % pohlcena péčí o miminko a myslím si, že je to naprosto normální. Cítit všechny tyhle emoce je v pořádku. Z plného pracovního vytížení, rychlého tempa a společenských aktivit se ta realita najednou úplně změnila. Zjistila jsem, že nemám vůbec kontakt s předchozím životem a bylo pro mě těžké se tím nenechat semlít.

Naše děti se ještě narodily ve vlně Covidu, takže samota a uzavřenost byla ještě znásobená. Pak jsme s Kristý začaly vymýšlet, co dál, a tak vzniklo MUMDOO.

Moje doporučení pro maminky je najít způsob, kde se bude máma cítit dobře. To, co ultimátně platí je „šťastná máma, šťastné dítě”. Ať už je to pracovat hodinu, nepracovat vůbec nebo si najít chůvu a pracovat půlúvazek. Všechno záleží na mamince a také na tom, jakou má podporu v okolí, což je dost individuální pro každou rodinu.

Myslím si, že je špatně, když se tlačí nějaký „správný způsob”. Například to, že být 3 roky doma je ten jediný správný způsob, protože to dítě potřebuje. Já byla 3 roky doma s malou, ale postupně jsem si u toho našla prostor pro práci a byla to pro mě ta nejlepší cesta.

Ten přístup, který popisujete, je dost generační. Setkáváme se hodně s negativními názory od starších žen, které popisují, že za nich to takhle nebylo. Snažíme se vysvětlovat, že svým dětem chceme dát tu nejlepší verzi sebe sama a pokud si nedobijeme ty baterky, ať už to je cvičením, zahradničením nebo placenou prací, zkrátka jakýmkoliv mechanismem, který nás dostane do rovnováhy a pohody, tak té nejlepší verze dosáhneme těžko.

Co bylo dříve, maminky, nebo firmy?

Maminky. První myšlenka vůbec byla, že budeme vlastně marketingovou agenturou a budeme zapojovat převážně kamarádky maminky. Udělali jsme jeden projekt, ale masa zájmu od maminek předčila očekávání a tím se to změnilo. 

Celkově to bylo myšleno tak, že než půjdeme za firmami, tak chceme mít v nabídce více maminek ze stejného oboru, pokud jedna nebude moct, aby mohla zaskočit jiná. Chtěli jsme na každou oblast zhruba 5 maminek. Teď máme prověřených maminek přes 400 a oblastí, kterým se věnujeme, je asi 8 až 10. Zatím máme více maminek, než těch firem.

Maminka po nástupu do práce po rodičovské z vaší databáze odchází?

To záleží. Dělali jsme průzkum v Česku a vychází, že jen 14 % maminek se chce vracet na plný úvazek po rodičovské dovolené. Maminky často hledají zkrácený úvazek, takže mají o menší projekty stále zájem. Nebo se odstřihnou a vrací se do původní práce.

Váš projekt se rychle rozjel a předpokládám, že vám tím přibylo hodně práce, zároveň máte druhé miminko. Jak vy sama zvládáte všechno balancovat?

My se tomu s Kristý smějeme, že jsme začali MUMDOO, abychom měli pár hodin práce na nějakých zajímavých projektech a staly se z nás koordinátorky, projekťačky a vlastně děláme cokoliv od HR po účetnictví. Což je skvělé, nechci se rouhat. Věnujeme tomu skoro veškerý volný čas, někdy je to náročné, ale vidíme, že to má smysl. Klienti nám píšou, že narazili na krásnou spolupráci s maminkou specialistkou, kterou by normálně na vesnici nenašli. Některé maminky se vlastně také odstěhovaly z velkého města a je to pro ně nová možnost práce.

Mezi druhým a třetím rokem věku dětí jsme práci s Kristý řešily tak, že jsme měly sdílenou chůvu a mohly jsme tím pádem pracovat na MUMDOO a miminko se tam před prvním rokem nějak přirozeně napasovalo. První měsíce jako máma dvou dětí jsem měla ale úplně off. Mojí roli převzala Kristý a jely jsme nějakou dobu v nouzovém režimu. Potřebovala jsem čas se s novou rolí sžít a najít režim, kde se budu cítit dobře jako máma. Naštěstí mi to moje parťačka umožnila, za což jsem jí obrovsky vděčná, a já se mohla začít zapojovat až v okamžiku, kdy to pro mě bylo v pohodě zvládnutelné.

Dalo by se asi říct, že se pracující žena na rodičovské vlastně učí organizovanému chaosu, že?

Ano, je to tak. Já jsem byla kdysi perfekcionistka, „todolistka”, ale člověk se naučí žít v chaosu a nalézat si ty skulinky.

Jmenujete se Mumdoo, ale máte také nějaké tatínky?

Máme 3 registrované tatínky. Jsme otevřeni jakémukoliv rodiči, který pečuje o děti a chce se u nás realizovat. V Česku 98 % pobírajících rodičovskou jsou ženy, proto se jmenujeme MUMDOO, do budoucna třeba bude nějaké PARENTDOO, když to bude odrážet realitu českých domácností.

Četla jsem, že máte maminky expertky. Může se k vám přidat i žena, která má děti dříve a třeba hledá práci po škole?

Naší podmínkou je, aby ta maminka měla 3 letou pracovní zkušenost. Někdy se k nám dostávají maminky, které třeba chtějí změnit směr kariéry, nebo chtějí přijít hned po škole. Naše vize je ale zprostředkovat firmám tu nabitou expertízu. Ta spočívá v tom, že maminka zná procesy a názvosloví v oboru a ví, jak se k tomu projektu postavit. To je naše hlavní konkurenční výhoda. 

Existuje spoustu zajímavých rekvalifikačních platforem, které tu fungují, třeba jako Holky z marketingu nebo Google programy. My máme pocit, že právě naše místo je v tom mezidobí, než žena dojde k tomu, že je připravena vrátit se na nějaký konkrétní úvazek do práce. Naším cílem je podat pomocnou ruku tak, aby ten kariérní propad, který řada žen vlivem mateřství zažívá, byl mírnější nebo třeba vůbec žádný. Pomoci překlenout tohle křehké období tak, aby se ženy vracely do pracovního života se sebedůvěrou a hrdostí.

Jakým procesem si u vás maminka prochází?

Říkáme tomu třífázový proces ověřování. Prvním krokem je vyplnění formuláře na webu. V něm nám uvede, jakou práci dělala dříve, o jaké projekty by měla zájem, jaké jsou její zkušenosti a nakonec nám přidá Linkedin nebo životopis. My si pak formulář projdeme a pokud nám něco nesedí, tak se doptáme. Pokud vše sedí, posíláme malý testovací úkol z daného oboru. 

Na ten úkol je neomezený čas na vypracování, je to tak na půl hodiny. Chceme hlavně vědět, jestli se uchazečky orientují v oboru. Pro někoho se zájmem o sociální sítě to může být například vytvoření pár příspěvků apod.

Po vypracování úkolu si ho projdeme, pokud je vše v pořádku, tak následuje krok č. 3. Tím je telefonát, kdy se s maminkou bavíme o tom, co dělá a co ji baví, vysvětlíme jí fungování MUMDOO a třeba odpovíme na další otázky. Je to důležité i proto, že naše malé a střední firmy jsou ze všech různých oblastí a pokud má maminka nějaký specifický koníček, může vzniknout perfektní match. Propojí se tak třeba profesní zkušenost a hobby zároveň. Ne vždy to samozřejmě jde, ale snažíme se.

Ještě je důležité říct, že chceme, aby to tu maminku bavilo a firma z toho měla přidanou hodnotu. Maminky a tatínkové si mohou říct, jestli daný projekt chtějí dělat. Ať už v rámci času, nebo tématu. Spíše se nám stává, že projekt umístíme až na druhý pokus, kdy více maminek řekne, že nemají čas, nebo nemají k tomu tématu vztah. Proto máme vždy více maminek pro daný obor. Poslední, co bychom chtěli je, aby maminka dělala něco, co ji nebaví. 

Ověřování je převážně pro nás, abychom věděli, že to uchazečka myslí vážně a také vlastně pro samotné maminky, které tím zjistí, jestli si dokážou vyhradit na práci čas.

Jak to funguje u firem, které by měly zájem o vzájemnou spolupráci?

Stejně jako mají registrační formulář maminky, tak mají i firmy. Po získání kontaktu se snažíme s firmou co nejdříve spojit. Následně si nadefinujeme přesné zadání a nabízíme projekt maminkám.

Firmy si platí konkrétní projekt?

Je to na bázi marže, respektive na částce, o kterou si řekne maminka. Tu pak předáváme klientovi. Ceníky nemáme, protože máme firmy z různých koutů republiky, různých velikostí a cenotvorba vzniká individuálně.

Co by podle vás usnadnilo přechod maminek z rodičovské do pracovního prostředí?

Myslím, že MUMDOO tomu snazšímu přechodu přispívá. Ale za mě je to určitě společenské nastavení, že pracující matka je kariéristka, že by měla sedět doma a nepracovat. Obecně to nastavení je jedna věc a za druhé možnosti, které rodičům dáváme. Ať už ze strany státu a firem, podpořit částečné úvazky a neházet rodičům klacky pod nohy v podobě zrušení školkovného, administrativní zatěžování dohod apod. Pro maminky na rodičovské, které mají dítě do 3 let, vychází průměrná flexibilní pracovní doba na 10 hodin týdně. Což je opravdu malý úvazek a pokud firma nebude mít motivaci, proč takové krátké úvazky poskytnout, tak to dělat nebude. Businessově je pro firmy samozřejmě jednodušší, aby měly člověka, který to odpracuje a bude mít myšlenky jen na práci. Ale myslím si, že by se na ženy, které pracovat chtějí a jsou maminky, mělo nahlížet jinak. Nekoukat jen na rizika, ale místo toho jim dát tu příležitost.

Naše projekty jsou převážně kancelářská práce, práce na počítači a doma. Nemáme úplně odpověď na řešení v pracích, které jsou manuální a je tam nutná přítomnost. Ale ty maminky, které u nás jsou, chtějí udržet kontakt se svým oborem a být v obraze. Nutné je zvýšení flexibilních úvazků, bezkonkurenčně krok číslo 1, který by to usnadnil.

40 % žen se nevrací zpátky do firmy, ze které pobírá mateřskou. Co je podle vás příčinou? Dokážu si představit, že 3 roky nebýt v kontaktu a najednou přijít do stejného či pozměněného kolektivu musí být opravdu náročné.

Ano, to je pravda. Ale je to především těmi úvazky. Naše obory jsou nejčastěji součástí marketingu, což je prostředí, které se mění neskutečně rychle. Ten psychologický blok „umím to ještě vůbec?” je obrovský. Maminky nám říkají, že i když jsou doma, tak to neznamená, že nemají zájem o to, co se ve firmě děje. Je důležitý nejen ten formální, ale i neformální vztah, aby maminky věděly, že se s nimi počítá. 

Jeden z největších paradoxů je, že většina lidí má pocit, že maminky chtějí mluvit jenom o dětech. Řekla bych, že ani náhodou. Myslím si, že vytržení z rutiny hodně maminek ocení. Mně přijde velice osvěžující, když se můžu bavit o něčem jiném.

Ještě když navážu na ten mum shaming, máte v hlavě otázky jako „Dělám toho dost?”, “Mohla jsem místo práce vyřezávat dýně na podzim?“ Najít ten balanc je těžké.

Chcete rozšiřovat obory, které současně pokrýváte?

S rostoucím počtem maminek se nám také rozšiřují obory, ze kterých přichází. Naposledy jsme třeba začali poskytovat maminky z oboru HR. Někdy se nám firmy samy ozývají ohledně oblastí, jako jsou daně a právo, ale tam se úplně nevidíme. Jsme ale určitě otevřeni novým oblastem, které dávají smysl a zachovávají časovou flexibilitu pro maminky.

Máte nějakou vysněnou firmu?

To úplně nevím. Povedlo se nám, že jsme se dostali do startupového excelátoru od ČSOB, kde máme mimo jiné možnost získání skvělých kontaktů. Tam bychom mohli a chtěli navázat další spojení.

Máte nějaké další plány a vize pro MUMDOO?

Nedávno jsme vytvořili MUMDOO+, verzi pro velké firmy. Přišli jsme postupně na to, že spojovat jednu maminku s jednou firmou je docela mravenčí práce a nedosáhneme tak na celospolečenskou změnu. 

Zjistili jsme totiž, že maminky přichází často z velkých firem, které mají v komunikací s nimi docela mezery. Proto jsme chtěli přijít s řešením, které je nebude stát víc než trochu času a bude pro ně bez velké snahy pozitivní změnou. Cílíme na firmy, které mají nad 300 zaměstnanců. Proces je takový, že děláme nejdříve hloubkovou analýzu firmy, kde se ptáme, co dělají s maminkami doteď, jaká mají očekávání, co si od toho slibují a jaké jsou jejich kapacity. Pak se ptáme maminek zaměstnankyň, co by od svého zaměstnavatele chtěly. Z analýzy obou stran vyjde, co chtějí maminky a jestli je na to prostor ze strany firmy. Tam, kde se potřeby a představy obou stran protnou, umíme pomoci díky naší webové aplikaci. Ta umí pomoci právě s nabízením projektové práce, pozvánkami na firemní akce, newslettery a obecně s udržením rodičů v obraze, co se ve firmě děje.

Dále rozjíždíme vzdělávací platformu MUMDOO EDU, který je postaven na datech z průzkumu více než 1000 maminek. Z něho plánujeme pravidelně vydávat report a chceme ho spojovat s panelovou diskuzí podloženou lokálnimi daty.

Chceme edukovat stát, firmy a maminky o tom, jaké jsou preference a možnosti. Často maminky nevědí, na co mají vlastně právo. Proto chceme rozšířit jejich povědomí o tom, co si nemusí nechat líbit. Doufáme, že se časem dostaneme k nějakým dobrým diskuzím a posuneme to správným směrem.

Autorka: Nikola Lisá

Naposledy přidané

Nahoru